De perfecte kopregel voor LinkedIn? Zo schrijf je ‘m


0


30 juni 2020 om 07:30


7 minuten lezen

Ok. Eerst maar even: waar hebben we het over? Een kopregel op LinkedIn? Ja, dat regeltje onder je naam. De meeste mensen zetten daar – behoorlijk terecht – hun functie neer. Wat ze doen. De laatste tijd zie ik in mijn timeline behoorlijk wat posts voorbijkomen over deze kopregel. Wat is goed? En wat niet? En in de slipstream daarvan: hoe noem je jezelf? Wat voor functietitel geef je jezelf als zelfstandig ondernemer?

Laten we aan de hand van een stel concrete kopregels het mysterie oplossen: wat werkt niet? En wat werkt wel. Ik richt me hier met name op de profielen van zelfstandig ondernemers, maar werkzoekenden kunnen er vast wat van oppikken.

Eerst: waarom is de kopregel belangrijk?

Deze is belangrijk omdat je wil opvallen. Je wil onthouden worden als ondernemer. Er zijn naast jou nog zo’n 625 experts die een soort van precies doen wat jij doet. Of zijn het er 2500? Om moe van te worden.

Dus als mensen aan ‘t scrollen zijn dan wil je dat ze denken: ho, wacht, stop, dit is interessant! En in het ideale geval willen ze dan met je linken en brengen ze even later hun geld bij je. ‘Alsjeblieft, hier. Mijn geld. Help me!’

Goed, daar gaan we. Ik begin met vier don’ts.

1. De niet te begrijpen Engelstalige kopregel

Hier heb je er heel veel van: Senior Online Consultant bij Whepper. Dat Whepper heb ik er zelf even bij verzonnen, het gaat me om ‘Senior Online Consultant’.

Weet iemand wat dat is? Senior… wat is de reden om dat te communiceren? En wat wordt er bedoeld met ‘Online’? Dat is heel ruim. Helpt deze vrouw Bol.com of een andere grote reus met het beter maken van de verkooppagina van het witgoed?

En wat is een consultant eigenlijk? Ja, ik ben niet van gisteren, het is iemand die advies geeft. Maar wat voor advies? Aan agrariërs? Of aan schoolleiders? Aan ondernemers op de wallen? En waarover gaat het advies?

Ik ben serieus. Bij deze functie-omschrijving / kopregel heb ik geen enkel beeld, en dat is wel essentieel. Want je moet je voorstellen: mensen zitten heel snel (en vooral heel lui) te scrollen door LinkedIn. En je wil dat de mensen die voor jou relevant zijn stoppen met scrollen.

Hoe wel? Zeg letterlijk wat je doet.

Kijk, een kapper of nagelstyliste hoeft dit niet te doen, want wij weten allemaal exact wat dat is. Zelfs een kind van zes weet wat een kapper doet. Als je adviseur of expert bent, of dus een ‘Senior Online Consultant’ moet je de mensen een beetje helpen.

Schrijf bijvoorbeeld: Ik help gemeenten met hun sociale media makkelijk bijhouden.

2. De supercreatieve kopregel mét een twist!

Bijvoorbeeld: Ik ben een cijfergoochelaar. Huh?

Ik heb ook eens iemand gezien die een ‘Taal Acrobaat’ is. Wat? Ik raad het allemaal af.

Ik moet dan denken aan een van de meest fascinerende en ware copytips:

Always choose clear over clever.

Iedereen die mij een beetje kent, weet dat ik gek ben op creativiteit en originaliteit. Nog beter: oorspronkelijkheid. Prachtig. Maar het is in je copy nog belangrijker dat mensen je direct snappen. Mensen moeten begrijpen wat je doet. (En er zijn altijd uitzonderingen op de regel, zie einde van dit stuk.)

3. De genuanceerde kopregel

  • Ervaren (DRA erkend!) trainer in adviesvaardigheden.
  • Hardwerkende (internationale) zelfstandig virtuele assistent.

Het gaat me om de ‘tussen haakjes’. Die nuance in de kopregel. Too much en echt niet nodig.

Ik begrijp het natuurlijk wel: je wil zo graag dat mensen die langskomen ook snappen dat je ‘DBA erkend’ bent of ‘internationaal’ werkt, want je wil de kans zo groot mogelijk maken dat je iemands aandacht pakt! En je bent als de dood dat mensen je niet begrijpen. Je wil volledig zijn.

(Dit doet me ook denken aan de profielen op Tinder: ‘Ik ben gek op wandelen in de bergen van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat, op blote voeten het liefst, zonder water en voedsel, maar… ik hou ook heel erg van bankhangen!!’)

Laat de nuance weg, dat kan later: de kopregel is bedoeld om de eerste aandacht te trekken. Hou het daarom kort en simpel.

4. De veel te lange kopregel

Public Speaker in Personal Growth / Leadership – Presentor at Eindbazen – Entrepreneur & Adventurer.

Stort deze kopregel totaal in als je ‘adventurer’ weghaalt? Nee, toch? Nog een voorbeeld:

Digital enthusiast, brenger van binnenkoppers. Google Ads-expert. Closing the loop between marketing & sales.

En wat is dat? ‘Brenger van binnenkoppers’?

Dan de volgende, ook enorm lang:

Retentie expert voor fitnesscentra/sportscholen Ꚙ Ik help je klant/medewerker-relaties leuker te maken voor meer ledenbehoud Ꚙ Spreker/Trainer/Columnist.

Wat als je er dit van maakt? Ik help sportscholen met het behouden van al die leuke leden. Als ik een sportschoolhouder ben, dan is de kans toch behoorlijk groot dat ik stop met scrollen?

Dit is misschien de langste die ik gevonden heb. Let ook op ‘Multidisciplinaire’.

💎Multidisciplinaire Virtual Office Manager |💻Virtuele Assistent | ⌛️Online ondersteuner voor zelfstandig ondernemers die hulp nodig hebben met het managen van hun tijd en energie slurpende administratieve randzaken!

Of deze:

Baby’s, kinderen en mama’s in balans | 🤱🏻 Vanuit hun geboorteverhaal 🤰🏼| Hechtingscoach | Geboorte in Kaart | NLP | Access Bars 💆

Al die extra informatie: too much.

Belangrijk ook om even stil te staan bij dit zinnetje, een klassieker: ‘Vanuit hun geboorteverhaal’.

Laaiend enthousiast? Doe rustig…

Zoals je misschien weet: trainers en experts zijn nogal fanatiek over hun methode. Ze zijn er laaiend enthousiast over en hebben vaak het licht gezien en willen dat anderen dit weten. Dat enthousiasme is een belangrijke eigenschap van een ondernemer, maar ik denk vaak: doe rustig. (Of zoals Maarten van Roozendaal in zijn mooie lied zegt: ‘Red mij niet’.)

Hoe schrijf je wél een goede kopregel?

Dan nu: hoe je wel een kopregel schrijft die precies de goede mensen aantrekt. Goede tekst in het algemeen (en dit geldt ook voor de kopregel) is vooral: glashelder (uitzonderingen daargelaten, komt straks bij het eind).

Ik help ondernemers om hun zaken geregeld te krijgen ● denker én doener ● (hoe) kan het anders, (hoe) kan het beter?

De structuur: ‘Ik help [doelgroep] met [probleem] zodat zij [gedroomde uitkomst]’ is een goede en beproefde structuur voor een kopregel. In bovenstaande voorbeeld mist de gedroomde uitkomst, maar het kan als volgt klinken:

Ik help ondernemers hun zaken geregeld te krijgen zodat zij zich alleen hoeven bezighouden met wat zij echt leuk vinden.

Wat nog duidelijker kan, is wat precies die ‘zaken’ dan zijn.

Nog een sterke in deze serie:

Ik help zelfbewuste vrouwen die na een narcistische relatie weinig eigenwaarde hebben, terug naar balans in hun leven.

Helder. Heerlijk helder. Iets aan de lange kant, dat ‘zelfbewuste’ kan er bijvoorbeeld uit. Maar het sterke is: de goede doelgroep herkent zich hier direct in en dat is essentieel.

Ook de volgende is compleet helder. Als ik een marketingteam ben en ik denk: mijn god, hoe komen we in vredesnaam aan nieuwe leads en ik tref deze, dan stop ik zeker met scrollen.

We help marketingteams generate the right leads by combining strategy, performance marketing and sales enablement.

Focus op je ideale klant

Wellicht dat ondertussen de vraag bij je opkomt: ‘maar ik heb geen ideale klant, ik bereik gewoon heel veel verschillende groepen. Mijn dienst is voor zoveel mensen heel fijn.’ Yes. Daar moeten we het even over hebben.

Het kiezen van die ideale klant is echt belangrijk voor het hebben van een helder verhaal. En ik weet dat veel ondernemers nu gaan zuchten. Ik weet dat je nu denkt ‘maar, maar, maar…’ Snap ik!

Je blog, je e-mail, je website, het wordt gewoon allemaal ontzettend vaag als je én zwangere badmeesters én Instagram-influencers én beginnende IC-verpleegkundigen wil bereiken. En dit geldt ook voor je kopregel: als je al die groepen wil bereiken met de perfecte woorden… dat gaat je nooit lukken.

Zoveel ondernemers raken overweldigd tijdens het schrijven van teksten, krijgen buikpijn en raken ontmoedigd omdat ze er steeds niet uitkomen. En zo vaak is de oorzaak dat die ondernemer geen idee heeft wie hij of zij nu echt wil bereiken. Het hele ondernemen wordt echt makkelijker als je dit superscherp hebt en daarbij ook vooral superhelder weet waar die ene persoon van wakker ligt.

  • Vrouwen die een verschrikkelijke relatie achter zich hebben.
  • Marketingteams die moeite hebben om leads binnen te krijgen.

Het door en door kennen van je doelgroep, hen helemaal snappen, dat je ze nog beter kent dan ze zichzelf kennen, is essentieel voor een goede business en zeker voor echt pakkende copy.

Als jij weet wie die ideale klant is, dan weet je ook wat hij weet. Dan weet je dus welke woorden en begrippen zij wel of niet kent.

Voorbeeld. Ik zie zomaar ergens in mijn netwerk in de kopregel ‘Lumina Trainer’ staan (met nog een rijtje andere termen). Als er dus een groep mensen is (met geld!) die exact weet wat een Lumina trainer doet en daar direct van opveert, is dat perfect.

Als laatste: de kopregel die met alle wetten solt

Dan, tot slot, de advanced version. De kopregels die fijn met alle wetten sollen. Die schijt hebben aan de regels en het op hun eigen manier doen. Ik hou er zielsveel van als mensen zichzelf niet al te serieus nemen.

Japke D. Bouma, de journalist van NRC met haar beroemde jeukwoorden heeft deze kopregel gekozen: Goeroe, rockstar, kantooramazone.

Ik ben dan geïntrigeerd.

Het spot met alle regels, want hé, wat is een goeroe? Maar je voelt de ironie in dit verhaal. En als je die niet voelt, is het gewoon je ding niet. Ook goed.

Ook Laura Belgray heeft een intrigerende kopregel:

I write the only newsletters anyone opens anymore.

Het raakt aan iets dat wij allemaal ‘weten’, namelijk dat nieuwsbrieven misschien niet zoveel meer gelezen worden. En het intrigeert.

Anne Jan van den Dool noemt zichzelf ‘Onderwijsbemoeier’. In de wereld van het onderwijs is hij een gerespecteerde adviseur en hij wil graag aan de mensen vertellen dat alles niet de hele tijd zo serieus hoeft.

Hoe mijn eigen kopregel klinkt?

De man die onweerstaanbare webteksten schrijft. Half god. Ex-deelnemer First Dates. Het lag aan haar.

De meesten vinden het veel te bescheiden en anderen denken dat ik de weg helemaal kwijt ben. Het is allebei zo waar!

En jij? Ga je je eigen kopregel herschrijven? En laat je hieronder dan je reactie achter?

PS. Noem jij jezelf ‘verbinder’ in je kopregel? Meteen even weghalen. Woord is verboden tot eind 2024. Terecht.

 

Read More